Twitter Updates


Kære kunde eller samarbejdspartner,

Lige lidt serviceinfo.

Vi får løbende spørgsmål af juridisk karakter, som vi nogle gange kan svare på direkte og andre gange skal vi lige have den vurderet hos vores advokater. Noget der har været debatteret ret meget på det seneste, er kommunikationen til gamle kunder. Hvornår og hvordan må man kommunikere til dem i eksempelvis en win-back kampagne.

Der er følgende konklusioner:

1) Som hovedregel må en virksomhed ikke kommunikere til ex-kunder længere end 6 måneder, med salg for øje
2) Rendyrkede analyser (dvs. uden skjulte salgsbudskaber L) kan formodentligt forsvares op til 12 måneder
3) Derfor skal I sikre, at I i win-back programmer får samtykke til ”fremadrettet” markedsføring, herefter må I i princippet markedsføre til ex. kunder for evigt.
4) Hvis du har e-mail permission, er denne uafhængig af kundeforholdet – og kan anvendes indtil den inddrages af kunden.

En anden vigtig juridisk pointe. Man skal sikre sig at nye og eksisterende kunder, giver permission til fremadrettet markedsføring fra virksomheden, ellers er der en juridisk grå-zone om hvorvidt man må sende f.eks. krydssalgs-oplysninger til kunder der er tilmeldt Robinson.

Ovenstående handler om b-t-c jura. På b-t-b området, er reglerne en lille smule anerledes.

Det er persondataloven, der bestemmer hvor længe du må gemme oplysninger om – ja, du har nok gættet det – personer. En virksomhed, der er et Aps eller AS er ikke en fysisk, person (men en juridisk person). Derfor må man gerne gemme, og anvende oplysninger om virksomheder, selvom kundeforholdet er afsluttet for lang tid siden.

For personer, der er ansat i virksomheden – gælder imidlertid persondataloven.

Så du må ikke skrive: ”Da du købte ind for din virksomhed for 3 år siden….” men man må gerne skrive: ”Da din virksomhed for 3 år siden købte….”

0 Comments:

Post a Comment



Nyere opslag Ældre opslag Start