Twitter Updates


Det hotte på nettet

Af Jonas Dahl Ingvardsen

Jimmy Maymann fra danske GoViral, der i øjeblikket soler sig fra talerstolen og høster hæder ved reklamefestivalen Cannes Lions, kommenterer i Børsen Mediemarked den 18.6.08, at den sociale netværkstjeneste Facebook er ”sidste års mode”. Han pointerer i stedet, at de nye stjerner på nettet er Ning og Bebo. I den forbindelse vil jeg dog tillade mig at stille spørgsmålstegn ved den ensidige fokusering på netop disse.

Til Jimmys forsvar kan det imidlertid siges, at han er bosiddende i London og velsagtens forholder sig til reklame og mediebilledet ud fra dette. Snakker vi om den ”Globale landsby” (tja, eller måske den ”glokale”) så bør det imidlertid være muligt at kigge ud over sin egen næsetip (læs: landegrænser og derved få en mere nuanceret forståelse af det samlede billede).

Lad os starte med lidt tal (Universal McCann):

Det er en masse snak og delte meninger om, hvilke sociale netværkssites, der er størst på verdensplan. Flere kommentatorer påpeger således løbende, hvem der er førende ift. størrelse og frekvens Facebook eller MySpace. Som ovenstående tal afspejler, så går de seneste bulletiner på, at MySpace fører feltet. En førerposition, der er blevet fasthold grundet MySpaces vedvarende fokusering på musik og kommercielt indhold frem for det at knytte og vedligeholde sociale relationer. Som ligeledes afspejlet, så indtager Facebook andenpladsen og er det klart foretrukne sociale netværkssite i flere enkeltstående lande.

Det overordnede billede er dog mere nuanceret og komplekst end som så. Således er de dominerende netværkssites i Asien ikke MySpace og Facebook, men derimod lokale tjenester som QQ, Cyworld and Mixi

I Sydamerika er det dominerende site Orkut og i Australien og New Zealand er Bebo fremtrædende. Så i stedet for alt hypen omkring de to førnævnte hovedaktører, bør man måske i stedet nøgternt konstatere, at hver verdensdel velsagtens har sit foretrukne sociale netværkssite – noget, der også bringer mig frem til starten af dette blog-indlæg – kommentaren til Jimmy Maymann. Bebo er nok på vej frem især grundet nye ejere i form af AOL. Men det kunne man egentlig også sige om det ”sten-døde” netværkssite Plaxo, der netop er opkøbt af Comcast. Således forstår jeg ikke helt rationalet i at fremhæve Bebo som ”det hotte på nettet” på bekostning af så mange andre sociale fænomener, der skyder op som paddehatte i øjeblikket og som i flere tilfælde bygger på de samme principper som de traditionelle sociale netværkssites: Qik, Friendfeed, Twitter mfl. Sammenfattende vil jeg opsummere og konkludere, at Jimmy udelukkende fokuserer på én af mange ting som man som brugere såvel som brand bør holde øje med i relation til social networking på nettet.

I det følgende vil jeg således (efter bedste evne og med det forbehold, at der velsagtens ikke er en "one best way" i 2.0-regi -tænk bare på "the long tail") nævne et udsnit af de væsentlige tendenser og tanker omkring, hvad der er/bliver ”det hotte på nettet”:

Niche social networks: Den lange hale når vi snakker sociale netværkssites. Af nicheprægede netværkssites kan fx nævnes - hunde www.dogster.com, fodbold www.footbo.com, forretningsrejsende www.dopplr.com

White label social networks: White label sociale netværk, der gør det muligt for den enkelte aktør at lave sit helt eget sociale netværkssite bygget op omkring en given hobby eller lignende. Her er jeg enig med Jimmy i, at Ning er interessant. Se fx www.natashabedingfield.ning.com eller www.myaab.net Af andre white label tjenester kan bl.a. nævnes www.onesite.com

Reputation Management: Brugerne begynder langsomt at finde ud af de implikationer, der kan ligge i ukritisk at uploade på nettet. Værktøjer, der kan hjælpe med at kontrollere dit personal brand management online vil utvivlsomt bliver stort i de kommende år. Her kan fx nævnes sites som www.wink.com, www.peekyou.com, www.reputa.com og www.reputationdefender.com

Social Network Aggregators: En naturlig konsekvens af brugerens allestedenævrende uploads på nettet: Youtube, Twitter, Flickr, Facebook, Last.fm mfl. Med social network aggregators kan alle disse forskellige tilstedeværelser samles ét sted, hvilket er med til at rydde op i kompleksiteten. Her kan bl.a. nævnes www.friendfeed.com, ex.plode.us og www.profilefly.com

Det er altså mere kompliceret end som så at redegøre for, hvad der bliver ”det hotte på nettet”. Det er dog muligt at stikke en finger i jorden og ”føle” på, hvad der sker derude. Der kræver imidlertid, at man er nuancerende og argumenterende i sin tilgang.

0 Comments:

Post a Comment



Nyere opslag Ældre opslag Start