Twitter Updates


Af Jonas Dahl Ingvardsen

Traditionel massekommunikation bruges i dag som udgangspunkt for mange virksomheders kommercielle kommunikation. For mange virksomheder er den kommunikation, der har været rettet mod omverden således sket via ensidig brug af fx pressemeddelelser, reklamer, brochurer eller lignende. Grundet hertil er, at massekommunikation bl.a. har åbenlyse fordele som stor rækkevidde, synlighed og målbarhed, hvilket har gjort det til en rentabel måde at kommunikere på målt på antallet af modtagere, der eksponeres for budskabet.

Til trods for at brugen af massekommunikationskanaler som nævnt har en række kvaliteter, kan denne type kommunikation ligeledes kritiseres, da den bunder i en magtmæssig asymmetri mellem virksomhed og kunde. Flere virksomheder agerer således ud fra en konsensus om, at hvis de kommunikerer det samme budskab ud nok gange, så vil det i sidste ende gennemtrænge "støjen" og nå frem til kunden. Massekommunikationens magtmæssige asymmetri samt dens karakter af uinviteret afbrydelse er sammen med en række andre faktorer således medvirkende til at give denne form for kommunikation en række problemer og udfordringer. Det er en kendt sag, at mængden af massekommunikeret reklame i det offentlige rum stiger og gør det sværere for den enkelte virksomhed at trænge igennem til deres respektive kundegrupper. Det er udifferentieret kommunikation, som kunden ikke har bedt om. Henvendelserne kommer uden forudgående kontakt mellem kunde og virksomhed og er ikke led i en løbende og gensidig udveksling, hvor kunden reelt ikke har andre valgmuligheder end valget mellem ja og nej.

Umiddelbart virker det altså som oplagt, at virksomhederne begynder at se sig om efter alternative og supplerende måde at kommunikere med sin omverden på. Flere tendenser peger da også på, at vi i de kommende år vil se en række skift i måden, hvorpå mange virksomheder formidler deres budskaber. Således er min tese, at tidsånden peger på en mere diskret, elegant og indlevende markedsdialog, hvilket bl.a. betyder spredning over flere kanaler med samme budskab fx via tilstedeværelse på social networks og corporate blogs. Når du som virksomhed planlægger din kommunikation bør du således huske på følgende: Husk på, at markeder er samtaler og brands er løfter! Der er et reflekterende menneske i enhver kunde! Loyalitet er relationer! Massekommunikationens effekt har toppet!


0 Comments:

Post a Comment



Nyere opslag Ældre opslag Start